Irmscher Manta 4.0 V6
2004.07.30. 11:59
Michael Walter mr 19 ve zig-vrig Manta rajong. (www.Manta-B.de) Mr korn megfogta a klasszikus rjaforma s az izmos teljestmny hathengeres technika. Az aktulis gpnek sttzld karosszrija alatt egy 4 literes Irmscher motor van beptve, 315 lervel. De az itt bemutatott szuper-Mantig hossz t vezetett.
18 vesen Michael egy autkereskednl egy Mantt szabadtott ki a h fogsgbl. "Olyan klassz formja van.." A kvetkez modell mr egy B Manta volt, s ettl kezdve mindegyik aut meg lett tuningolva. Egy 3 literes 6 hengeressel folytatdott a trtnet: ezutn egy "Six-pack" Manta jtt, Strauss-technikval s egy 3.0 24V motort is beszerzett a ma biztostsi gynkknt dolgoz aut-rlt. Ezutn a mindent eldnt aprhirdets kvetkezett, amely Marcus szmra rendkvl szerencssnek bizonyult. Egy felszmols sorn kerlt az akkori valsznleg SKT prezentcis aut, egy Manta 3.0 24V kalapcs al. Bagrt sikerlt a rja-rajongnak az egyedi darabot megszereznie ("Ezt senkinek sem szabad elmeslnem...")
Az alap egy '83-as i200-as volt, s klsleg a dupla-fnyszrs, hts-spoileres Opel pontosan gy is nzett ki. Csak a Lexmaul lkhrtk s a BBS 15"-os felnik lgnak ki els ltsra a sorbl. "Nagyon sok rmm volt ezzel a gppel az els 55 ezer kilomteren" -emlkszik vissza a friedbergi. Egyrtelm, hogy a jobb a jnak ellensge, s klnben is egy igazi Opel rajong nem tud ellenllni egy 4 literes Irmscher motornak. Ehhez tudni kell, hogy Michael az vek sorn vgig kapcsolatban maradt az STK-Strauss-sal Bmenkirch-Heidenheim-ban, ahol is sikerlt vgl egy ilyen szerkezetet tallnia. "Az Irmscher a motort a raktrban maradt alkatrszekbl ptette jj." - mesli Michael. gy lett az eredetileg csak vezrmlnc cserbl egy sokkal tbbrtbb technikai tpts, amelyet kompletten a Strauss mhelyben oldottak meg.
Rengeteg alkatrszt a rja-rajong egy gondosan vezetett raktrbl tudott beszerezni. Ilyenek voltak pl. a mr 1997-ben homokfvott cink-bevonat, srga porrteggel bevont tengelyek. A motortart baktl a rugzsi tulajdonsgokig mindent az j 4 literes motorhoz lltottak. A specilis Strauss ells tengely egy megerstett als keresztlengkarral s GT/E glyalbakkal rendelkezik. A teljes kormnyrendszer is fel lett jtva. Az SKF Panhard-rd llthat. Egyedi gyrtsban kszltek az F&S lksgtlk s llthat Konik.
Az SKT az j 4 literes 24 szelepes motorhoz j kbeleket hzatott be. A 276 fokos Imotec vezrmtengelyeket Michael a pincjben rejtegette. tdolgozott hengerfejjel, knnytett lendkerkkel s Mantzel-talakts Irmscher vezrlssel a hat hengeres a mrsek sorn 315 lert s 415Nm-t mutatott. 8,5 literes olajtekntl a dupla kipufogs SKT rendszeren t semmi sem hinyzik. Az akkumultort a csomagtartba kltztettk t, a sajt kszts vlttartra az SKT a 265-s Getrag 5 fokozat vltt erstette. 750Nm-t (teht mint egy Bentley Continental) br ki lltlag a 9,5-s specilis kuplung, titn kuplungtrcsval. Egy megerstett kardntengelyen keresztl jut el az er a 40%-ban zrt hts futmhz. A feljts hevben Michael a fkrendszer feljtsrl sem feledkezett el. Ell 302mm-es , htul pedig 279mm-es bels hts fktrcsa parancsol meglljt a sebessgnek. A ffkhenger a Manta 400- bl szrmazik.
A 17"-os kerekeknek ksznheten a fkek minden tovbbi erfeszts nlkl elfrnek. Michael ktrszes RH-CUP felnik mellett dnttt 8 s 9 collos szlessgben, melyeken Yokohama-Pneus 215/40 s 245/35 - 17 gumik feszlnek. Egy 300 km/h-s Mantzel km-rval, 3 kiegszt mszerrel s egy 2 cm-rel nagyobb 34-es Raid kormnnyal (mszerek jobb lthatsga miatt) befejezdtek a bels tr talaktsai. A kultikus lshuzat-felszerelst mr gyrilag magval hozta az i200-as. A kls megvltoztatsban a hessen-i az SKT-nak tartozik hlval, kiknek munkjval nagyon meg volt elgedve. A 2001-es nyr kezdetn egy rendkvl boldog Michael hozta el a szuper-rjt Bhmenkirchbl.
Sajnos a trtnetnek mg kornt sincsen vge... 700km-rel ksbb, zuhog esben, valahol az autplyn Michael pp a sebessgkorltozst felold tblt elhagyva jra rlpett a gzpedlra. "Csak egy kicsit gyorstani akartam" - vigyorog a ma 32 ves tulaj - "de a prgst nem lehetett meglltani, s az aut tja egyenesen a vdkorltnak vezetett." A kormnym s a technika szerencsre srtetlen maradt, de a karosszriban a ksbbi pontosabb vizsglatok a baleseti sebeknl tbb krt mutattak ki. "Azt mondtuk, keresnk egy msik tip-top karosszrit." Felesge, Inge nagyban segtette a megrogyott Manta- mnikust autja helyrelltsban. Tbb hnapnyi keress utn Svjcban sikerlt az SKT-nak egy szlalomversenyre sznt rcfelvarrsos karosszrit tallnia. Teljesen rozsdamentes s szraz llapotban volt egy raktrban. Azonnal tkerlt a karosszria Nmetorszgba, ahol tbb hnapnyi SKT-fle munka utn (j hts spoiler, ajtk, motorhztet) optikailag az elzvel teljesen megegyez kls lett kialaktva. Az egsz technikt tcsavaroztk a megsrlt rjbl az jba. Mivel kzben azonban a Walter csald kt fvel gyarapodott (ikrek...), a bukcsvezstl s a 70 literes tanktl az 50 literes kiegsztseknt eltekintettek. A szn tern nem volt kompromisszum: "Raven- metl". Ez egy hromrteg lakkozs, melynek alapja a Ford fle fekete-kk, mely brilliant-zlddel vegyl.
Csak remlhetjk, hogy Michael a jvben a rjt vezetve jobb lbra jobban gyel majd... Ugyanis embernk mg tbb teljestmnyen tri a fejt, de akkor mr ABS- sel s egyenknt felfggesztssel... Az rkk fradhatatlan Manta-tulajdonosok rtik ezt. A fkeken biztosan nem mlhat, hiszen azok akr 380 lovat is megfognak...
TNYEK
Tpus : B-Manta (1983.oktber) Motor : Irmscher 4.0 24V hathengeres (C4.0SE) 3983ccm, DOHC, kt 276 fokos Imotec vezrmtengely, tdolgozott hengerfej, Irmscher/Mantzel vezrls, K&N lgszr, 4,5 kg-os lendkerk, 8,5 l-es olajtekn, 16 soros Racimex olajht. Kipufog : kt Metall kataliztor, ktcsv SKT rendszer (55mm), DTM vg Teljestmny : 272 le (200kW) 58aa-as fordulaton (forgalmi szerint) Ertvitel : 5 fokozat sebessgvlt ( Getrag 265 ), vlttrvidtssel, Omega A vezetssel. 9,5" SKT kuplung titn trcsval, megerstett kardntengely, 40%-os zrs sperr, 3,44:1 Els felfggeszts : ketts lengkaros fggetelen felfggeszts, megerstett als lengkarok, Eibach stabiliztor Hts felfggeszts : SKT llthat Panhard-rd, Eibach stabiliztor Rugzs : SKT, kb -35mm Lengscsillapt : Fichtel&Sachs/Koni Felnik : RH CUP, ktrszes 8*17 ET 47, 9*17 ET 47, ell kb 25mm, htul 15mm nyomtvszlests Gumik : Yokohama A520 215/40 17 245/35 17 Fkek : bels hts SKT trcsk, ell 302*28mm, htul 279*22mm, ffhenger a Manta 400-bl Tovbbi extrk : SKT ells lhrtkspoilerrel s fehr indexekkel, dupla fnyszr s hts spoiler az i200-rl, szlestett kerkjratok Beltr : 34-es RAID, Mantzel 300km/h Turbo km-ra, VDO kiegszt mszerek (olajnyoms s -hmr, ampermr), i200 bels kialakts, Zender alu-vltgomb Zene : Becker "Traffic Navi Pro", Kenwood hangszrk, Concord 4 csatorns vgfok
Kpek a verdrl:
Nincs jelenleg kp a verdrol!
|